Az Agrárminisztérium kiemelt figyelmet fordít a halhúsminőségi kérdésekre, a kitűnő haltermékek elismerésére, melynek része a földrajzi árujelzők létrehozása és a Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy kialakítása is. A „HalPéntek” és a „Kapj rá!” programok pedig egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást.
Az októberben debütált, „HalPéntek” elnevezésű, halfogyasztást ösztönző országos kampányt – az Agárminisztérium támogatásával – a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) indította el. A program célja, hogy a fogyasztók a www.halpentek.hu weboldalon keresztül térképek segítségével megtalálják a halárusító helyeket és a halas ételeket kínáló éttermeket. (Emellett itt válogathatnak a folyamatosan bővülő receptek között, melyeken keresztül bemutatható, hogy a hazai halfajok változatosan és könnyen elkészíthetőek.)
A „HalPéntek" marketingprogram elindításáról szóló budapesti sajtótájékoztatón Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kiemelte: a kormány közel két évvel ezelőtt 5%-ra csökkentette a hal áfáját, ezzel is hozzájárulva, hogy minél több család asztalára kerülhessen ez az egészséges étel. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak a kitűnő haltermékek elismerésére, melynek része a földrajzi árujelzők létrehozása és a Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy kialakítása is. Ismertette, hogy az utóbbi években örvendetesen javult a haltermékek hozzáférhetősége a boltok polcain, és folyamatosan gyarapszik a halas éttermek, büfék, bisztrók száma is.
Lévai Ferenc, a MA-HAL szóvivője elmondta, szeretnék, ha a péntek újra a halfogyasztás napja lenne Magyarországon,
– Mindenki számára ismert, hogy a hal fogyasztása pozitív élettani hatású, könnyen emészthető, magas fehérjetartalmú, vitaminokban gazdag táplálék. Ám Magyarországon jelenleg csupán 6,7 kg/fő az éves halfogyasztás, ami messze elmarad az EU 20 kg-ot is meghaladó átlagától – mondta.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a „Kapj rá!” kommunikációs és promóciós kampány uniós célkitűzése a hazai halfogyasztás 20%-kal történő megemelése volt hét év alatt; a kampány indulásakor, a négy éve jegyzett 5,7 kg/fő éves átlag mára több mint 18%-kal 6,7 kg fölé emelkedett.
– A kampányhoz kapcsolódó, most elkészített, országosan reprezentatív online megkérdezésen és fókuszcsoportos interjúkon alapuló piackutatás legfrissebb adatai szerint pozitív tendenciát mutat azok aránya is, akik eddig soha nem fogyasztottak halat, hiszen a 2013. évi kutatás 8,2%-os mutatójához képest 2020-ra 5,8%ponttal, 2,4%-ra csökkent. A halfogyasztással kapcsolatban averzióval rendelkezők leginkább a hal ízével, szagával és szálkásságával indokolták, hogy miért nem esznek halat. Ezért is hatékony népszerűsítési eszköz a kóstoltatás, hiszen így a halat nem fogyasztók is személyes élményként tapasztalhatják meg a hal valódi értékét. A piackutatás keretein belül elkészült „Kapj rá!” kampány hatékonyságvizsgálata is ezt támasztja alá. Az elmúlt két évben a 15 év felettiek körében tíz emberből négy találkozott már legalább egyszer a „Kapj rá!” kampánnyal, elsősorban a TV-ben, az online térben és a rendezvényeken. A „HalPéntek” és a „Kapj rá!” halfogyasztást ösztönző, tudatos táplálkozást célzó programok egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást, felhívva a figyelmet a heti, rendszeres halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaira.
– mondta.
(forrás: AMC)