Mezőgazdasági termelés

2023. június 29-én lépett hatályba az EU 2023/1115 rendelete, mely folyamatosan készenlétben tartotta a faipari szereplők figyelmét. De mi a helyzet az egyéb ágazatok szereplőivel? Bizony, nekik is lesz dolguk, ugyanis e rendelet 2024. december 30-tól újfajta kötelezettségeket keletkeztet. Tehát téved, aki azt hiszi, hogy a rendelet csak a fáról és fatermékekről szól!

Az Unió több fronton is igyekszik felvenni a harcot a globális CO2 kibocsátással, vagy épp irányelveket fogalmaz meg annak megkötésére, igyekszik óvni a biológiai sokféleséget, védeni a természeti tőkét. A fenti rendelet is ennek érdekében született meg, ám ha jobban megnézzük, nem csak a faanyagról és fából készült termékekről van szó benne. A „releváns áruk” közt szerepel a szarvasmarha, kakaó, kávé, olajpálma, gumi, szója és végül a fa. A „releváns termékek” pedig azok, amelyek releváns árukat tartalmaznak, amelyeket azokkal etettek, vagy amelyek azok felhasználásával készültek. Innentől kezdve vámtarifaszám szerint lebontva találhatunk meg a rendelet 1. számú mellékletében olyan termékeket, mint az élő szarvasmarha, ennek húsa, bőre, melléktermékei. A gumianyag kapcsán szerepelnek például szállítószalagok, légabroncsok, míg a szójabab esetén látjuk azt törve, lisztként, daraként, olajpogácsaként, pelletként. Látható tehát, hogy az agrárium számos területén érdemes foglalkozni a direktívával, ismerkedni a követelményekkel.

A jogalkotók kihangsúlyozzák például, hogy „annak érdekében, hogy e rendelet teljesítse célkitűzéseit, fontos biztosítani, hogy az e rendelet hatálya alá tartozó állatállomány etetésére használt takarmány ne vezessen erdőirtáshoz. Ezért azoknak a piaci szereplőknek, akik olyan szarvasmarhát tartalmazó vagy annak felhasználásával előállított releváns termékeket hoznak forgalomba vagy visznek ki, amelyet más releváns árukat vagy releváns termékeket tartalmazó, vagy azok felhasználásával előállított termékekkel takarmányoztak, a kellő gondosság elvén alapuló rendszerük részeként biztosítaniuk kell, hogy a takarmány erdőirtásmentes legyen.”

Milyen kötelezettségek keletkeznek?

A rendelet hatálya kiterjed a releváns áruk és releváns termékek uniós piacon történő forgalomba hozatalára és forgalmazására, valamint az Unióból történő kivitelre is. A 2023. június 29. után előállított releváns áruk és a releváns termékek 2024. december 31-e után csak akkor hozhatók forgalomba vagy forgalmazhatók, illetve csak akkor vihetők ki, ha megfelelnek az alábbi követelményeknek:

  • erdőirtásmentesek (azaz olyan földterületen állítottak elő, amelyen 2020. december 31. után nem végeztek erdőirtást) ÉS
  • előállításuk az előállító ország vonatkozó jogszabályaival összhangban történt ÉS
  • kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozattal vannak ellátva.

Alapszabályként a piaci szereplőknek tájékozódniuk kell, (9. cikk) gyűjteniük kell azokat az információkat, dokumentumokat és adatokat, amelyek igazolják, hogy a releváns termékek megfelelnek a fenti kritériumoknak. Kockázatértékelést kell végezniük (10. cikk) annak megállapítása érdekében, hogy fennáll-e a forgalomba hozni vagy kivinni kívánt releváns termékek meg nem felelésének kockázata. Továbbá kockázatcsökkentő eljárásokat és intézkedéseket kell elfogadnia (11. cikk). Ezekben bizonyos esetekben (13. cikk) lehetségesek könnyítések.

2025-ben már tehát a kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozat előzetes benyújtása nélkül a releváns termékeket nem hozhatják forgalomba és azokat nem vihetik ki. A kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozat hivatkozási számát a piacra belépő vagy azt elhagyó releváns termékek szabad forgalomba bocsátását vagy kivitelét megelőzően a vámhatóságok rendelkezésére kell bocsátani.

A piaci szereplők vagy a kereskedők meghatalmazhatnak egy meghatalmazott képviselőt, hogy a nevükben benyújtsa a „kellő gondosságra vonatkozó nyilatkozatot”. Ilyen esetekben a piaci szereplő vagy a kereskedő továbbra is felelős azért, hogy a releváns termék megfeleljen az előírásoknak. Az a piaci szereplő, amely természetes személy vagy mikrovállalkozás, meghatalmazhatja az ellátási láncban következő azon piaci szereplőt vagy kereskedőt, aki, illetve amely nem természetes személy vagy mikrovállalkozás, hogy meghatalmazott képviselőként járjon el.

Importőrök esetén az első természetes vagy jogi személy lesz a kötelezett, aki/amely az érintett termékeket az uniós piacon forgalmazza (azaz a meghatározások szerint ő/az is piaci szereplő lesz).

A megfelelés igazolására vonatkozó információkat, dokumentumokat és adatokat a releváns termékek forgalomba hozatalának vagy kivitelének időpontjától számított öt évig kell megőrizni.

Mikor zajlik az ellenőrzés, kik az illetékes hatóságok?

A szabályokat a piacra belépő vagy azt elhagyó releváns termékekre vonatkozóan kell alkalmazni, így az ellenőrzés szempontjából a Vámkódex (952/2013/EU rendelet) szerinti „szabad forgalomba bocsátás” vagy „kivitel” vámeljárás alá vont releváns termékek fognak az ellenőrzések és intézkedések alá esni. Az ellenőrzésre vonatkozó cikk 2024. december 31-től alkalmazandó, csakúgy, mint a következő pontban részletezett intézkedések és szankciók.

A nemzeti illetékes hatóságok felsorolását egy uniós, folyamatosan frissülő dokumentum tartalmazza.

Milyen szankciók érhetik a gazdasági szereplőket a mulasztások miatt?

A hatóságok elrendelhetik a releváns áruk vagy termékek zár alá vételét, illetve a releváns áruk vagy releváns termékek forgalomba hozatalának vagy forgalmazásának vagy kivitelének felfüggesztését vizsgálódás céljából (23. cikk). Ha meg nem felelést tapasztalnak, korrekciós intézkedések megtételére szólíthatják fel a piaci szereplőt (24. cikk). Ha a jelzett határidőn belül nem hozzák helyre a hibákat, akkor szankciók alkalmazhatóak (25. cikk), amik lehetnek akár a termékek elkobzása, az adott ügyletből származó bevétel elkobzása, a forgalmazás vagy kivitel ideiglenes megtiltása, de súlyos esetben, ha pénzbírságot szükséges kiszabni, annak mértéke lehet akár a pénzbírság kiszabásáról szóló határozatot megelőző pénzügyi évben uniós szinten elért teljes éves árbevétel legalább 4 %-a is.

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám