Mezőgazdasági termelés

Milyen eszközökkel szeretné az Unió jobban bevonni a vállalkozásokat a költségvetés finanszírozásába?

Nagyjából egy hónapja mutatta be az Európai Bizottság a 2028-2034 közötti többéves pénzügyi kerettel (MFF) kapcsolatos elképzeléseit. A számok grandiózusak, igazodva a különböző irányelvekhez és direktívákhoz, amiket az unió végre kíván hajtani: kétmilliárd eurós a keret, amit akár lehetne egy átfogó stratégiai tervnek is nevezni, hiszen a digitális innovációtól a környezetvédelmi és éghajlatvédelmi beruházásokon át összesen hat stratégiai prioritásban fogalmazza meg a teendőket. Azt ígérik, hogy a tervezet eredményorientált, egyszerűbb lesz a kedvezményezettek számára:

  • 16 program a korábbi 52-höz képest
  • Több finanszírozási forrást egyesítenek egyetlen nemzeti és regionális tervbe
  • Rugalmas és válságálló, gyorsabb reagálást tesz lehetővé vészhelyzetekben

Egy dolog azonban izgalmas színfoltja az információknak: az Európai Bizottság öt új saját forrást javasol, amelyek a finanszírozási terheket a nemzeti forrásokról részben a vállalkozásokra helyezik át, különösen a környezetvédelmi adók vagy piaci alapú hozzájárulások által érintett ágazatokban.

  1. Kibocsátáskereskedelmi rendszer: a bevételek 30%-a az EU költségvetésébe kerül (Az ETS1-ből származó bevételekről úgy gondolják, hogy átlagosan 9,6 milliárd euró/év bevételt fog generálni)
  2. Szén-dioxid-kibocsátás határokon történő kiigazítására szolgáló mechanizmus: a tanúsítványbevételek 75%-a (A CBAM rendszer által 1,4 milliárd euró/év bevétellel számolnak)
  3. Elektronikai hulladékadó: 2 euró/kg a be nem gyűjtött elektronikai hulladékért (15 milliárd euró/év)
  4. Dohánytermék jövedéki adója (TEDOR): a jövedéki adó 15%-a (11,2 milliárd EUR/év)
  5. Vállalati források Európának (CORE): Adó a 100 millió eurónál nagyobb uniós árbevétellel rendelkező vállalatokra (6-7 milliárd euró/év)

Mit jelent ez bővebben?

A Bizottság infografikája részletesen mutatja be az elképzeléseket.

Az első új saját forrás az ETS-en alapul- írja a taxathand.com. E mechanizmus keretében a bevétel a szén-dioxid-kibocsátási egységek árveréséből származik. Szorosan összhangban az EU éghajlat-változási céljaival, jelentős bevételi potenciált biztosít az EU számára, miközben támogatja az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérést. A meglévő ETS-ből (ETS1) származó bevételek 30%-a az uniós költségvetésbe kerülne. Az árverési bevételek nagy része továbbra is a nemzeti költségvetéseket gyarapítaná, biztosítva, hogy a tagállamok jelentős részesedéssel rendelkezzenek ebből az erőforrásból. A Bizottság úgy döntött, hogy kizárólag az energia- és nehéziparra kiterjedő ETS1-ből származó bevételekre összpontosít e saját forrás alapjaként. Az újonnan bevezetett, közúti közlekedésre és épületekre vonatkozó ETS2-ből származó bevételek nem tartoznak ide.

Második kulcsfontosságú saját forrás a CBAM, amely különböző importcikkekre vet ki díjat a hozzájuk kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátásuk alapján. Az adóból származó bevételt a nemzeti hatóságok szednék be, a nagyobb részt – 75%-ot – pedig az uniós költségvetésbe utalnák át.

A harmadik saját forrás az elektronikus hulladék („e-hulladék”) kérdésére összpontosít. Ez az intézkedés az elektronikai termékek felelősségteljesebb gyártásának, ártalmatlanításának és újrahasznosításának ösztönzésére törekszik, összhangban az EU körforgásos gazdaságra és környezetvédelemre vonatkozó célkitűzéseivel. A hozzájárulást az egyes tagállamokban be nem gyűjtött elektronikai hulladék mennyisége alapján számítanák ki 2 EUR/kg mértékkel. Ezt a mértéket évente az infláció figyelembevételével korrigálják.

Láthatjuk a hasonlóságot a nem újrahasznosított műanyagra vonatkozó szabályozással („műanyagadó”), melyet az Unió 2021. januárjában vezetett be. 2023-ban ebből 7,2 milliárd euró forrás származott, ami az Unió teljes bevételének 4,0%-a. Az egységes lehívási kulcs 0,80 EUR kilogrammonként. Ennek is fontos ismérve, hogy minél hatékonyabb a gyűjtés és hasznosítás, a befizetendő díj annál kevesebb. Ám számos befolyásoló tényező is közrejátszhat a tervek megvalósulásakor, nem csak a jó gyakorlatok, a magas infláció is hozzájárult, hogy az ebből származó bevétel csökkenése miatt a Bizottság azt javasolja, hogy 2028-ra a lehívási kulcsot 1 EUR/kg-ra korrigálják, majd évente igazítsák ki az infláció mértékével.

Negyedik forrás a dohánytermékek jövedéki adója. Ez a rendszer egységes mértéket használna a dohánytermékekre kivetett minimum jövedéki adókra minden tagállamban. A javaslat kiegészíti a dohánytermékek jövedéki adójáról szóló irányelv tervezett frissítését – amely kiigazítja a minimum jövedéki adókulcsokat és kiterjeszti a hatályt az új dohánytermékekre –, de jogilag nem kötődik annak elfogadásához. Minden tagállamban 15%-os lehívási kulcs vonatkozna a szabad forgalomba bocsátott dohánygyártmányokra és kapcsolódó termékekre, az egyes államok minimum jövedéki adókulcsa alapján. A dohánytermékek jövedéki adója a 2028-as bevezetésétől számítva várhatóan évi körülbelül 15 milliárd eurót biztosítana, tovább diverzifikálva az EU költségvetési bázisát.

Ötödik forrás a Corporate Resource for Europe (CORE). Ez az EU belső piacán működő nagyvállalatok átalányösszegű hozzájárulásaként épül fel, kifejezetten azokat a cégeket célozva meg, amelyek éves árbevétele az EU-n belül legalább 100 millió euró. A CORE a nagyobb multinacionális csoportokra összpontosít – miközben mentesíti kkv-kat –, és azt várja el, hogy azok járuljanak hozzá közvetlenül a finanszírozáshoz, akik a legtöbbet profitálnak az egységes piacból. A CORE 2028-tól lenne hatályos.

Mi történik ezután?

A javaslat most tárgyalási szakaszba lép az Európai Parlamenttel és a tagállamokkal. Jóváhagyását követően a következő uniós költségvetés nemcsak Európa céljait finanszírozza majd, hanem átalakítja azt is, hogy az Unió hogyan teremt értéket határokon és generációkon átívelően. A hivatalos beszélgetések lefolytatása után 2026-ra várható politikai megállapodás. Ezután következik a hivatalos elfogadás, amely várhatóan 2027-ben várható. Az új többéves pénzügyi keret várhatóan 2028. január 1-jén léphet hatályba, 2031-ben félidejű felülvizsgálatra lehet számítani.

 

NAK / Pető Krisztina

Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Székhely: 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. (Bartók Udvar)

Adószám: 18399257-2-43

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Zöld szám: +36 80 900 365

Személyes ügyfélfogadás

 

Falugazdász iroda elérhetősége

Őstermelői adatok lekérdezése

Youtube

Facebook

LinkedIn

Instagram

X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
  • TagnyilvántartásTagnyilvántartásban szereplő adatok megtekintése, módosítás bejelentése.
  • Tagdíj ügyintézésTagdíjjal kapcsolatos ügyintézés, korrekciós felület, online fizetés, bizonylatok letöltése
  • Ügyfélszolgálati ügyekTagsággal, tagdíjjal kapcsolatos ügyek intézése, egyenleginformáció, illetve egyéb kérdések és kérések ami a tagságot érintik.
  • SzaktanácsadásSzaktanácsadói tevékenységgel kapcsolatos adatok megtekintése, módosítások kezdeményezése, akkreditált rendezvények listájának elérése.
  • Őstermelői/ ŐCSG nyilvántartással kapcsolatos ügyekAz őstermelők és az őstermelők családi gazdasága nyilvántartásba vételével, adatmódosítással, törléssel kapcsolatos ügyintézési elérhetőségek.
  • Családi mezőgazdasági társaságok nyilvántartásával kapcsolatos ügyintézésA családi mezőgazdasági társaságok minősítés kérelmezésének, adatmódosítás bejelentésének, minősítés törlésének ügyintézési elérhetősége.
  • Mezei őrszolgálatokElektronikus ügyintézés önkormányzatoknak a mezei őrszolgálatok nyilvántartásával és a fenntartásukhoz nyújtott állami hozzájárulás iránti kérelmek benyújtásához.
  • 1 ha alatti belterületi telkek mezőgazdasági művelésének igazolásaAz 1 hektár alatti, művelés alól kivett belterületi telkek szőlő, szántó, gyümölcsös, kert művelési ág szerinti megművelésének igazolása iránti kérelmek benyújtása elektronikus úton.
  • Duális képzőhelyek nyilvántartásba vételi kérelemA gazdálkodó szervezetek elektronikus úton is benyújthatják kérelmüket a duális képzőhelyek nyilvántartásába történő felvételükre.
  • Földművesek / Mezőgazdasági termelő szervezetekFöldműves nyilvántartásba vételhez igazolás kiállítása természetes személy esetében arról, hogy a természetes személy kérelmező a mezőgazdasági tevékenységet a kérelem benyújtását megelőző öt évből legalább három évben saját nevében és saját kockázatára folyamatosan folytatta, de az árbevétel - a három év alatt vagy ennek években meghatározott részében - azért maradt el, mert a mező-, erdőgazdasági célú beruházás még nem hasznosulhatott, illetőleg arról, hogy a szervezet legalább egy vezető tisztségviselője vagy a cégvezetője 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik.
  • Kamarai meghatalmazásKamarai meghatalmazás létesítésének lehetősége az ügyfél számára elektronikus úton. A kamarai meghatalmazás alapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara eljárhat ügyfelei érdekében az agrártámogatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésben.
  • Okmányhitelesítés kérelemSzármazási bizonyítványok hitelesítése, kiadása, egyéb kereskedelmi dokumentumok láttamozása, valamint ezek nyilvántartása.
  • Szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzék pályázati űrlapjaPályázati lehetőség a szakmai ellenőrzési szakértői névjegyzékbe kerüléshez, az agrár duális képzőhelyek nyilvántartásba-vételénél szakértői feladatok ellátása érdekében.
  • Vizsgafelügyelői névjegyzékPályázat benyújtása a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által nyilvántartott viszgafelügyelői névjegyzékbe.
  • Egyéb NAK megkeresésNAK együttes védjegy használata, Jogsegélyszolgálat, Közérdekű adat megismerési iránti igény, Közhiteles adatbázisban való adatjavítás kérés, Védjegy bejelentés, Egyéb (Egyéb típusú ügy(menet) indítása előtt kérjük, győzödjön meg róla, hogy fenti választható űrlap kategóriák között, nincs-e megfelelő, mert konkrét ügytípus választással az ügyintézési idő jelentősen csökkenthető!)
X

Válassza ki a kívánt ügyintézés típusát!

Felhívjunk tagjaink figyelmét, hogy ügyintéző felületünk átalakult. A részletekről érdeklődjön ITT.
X

E-ÜGYINTÉZÉS KAMARAI BELÉPÉS

...
Az e-Iroda felületre történő belépést követően tagságával és tagdíjával kapcsolatos ügyeket intézhet. Amennyiben szaktanácsadói tevékenységet végez, úgy a belépést követően tevékenységéhez kapcsolódó adatai is megjelennek.

Ha Ön még nem rendelkezik Kamarai nyilvántartási számmal, keresse fel ügyfélszolgálatunkat.

Hasznos tudnivalók az e-Iroda használatához


Lépjen be Kamarai nyilvántartási száma és jelszava megadásával!
Emlékezzen rám